Portfölj

onsdag 3 februari 2021

Sparmål 2021


För 2021 har jag satt upp mål för mig själv vad gäller sparandet detta år.

Min första stolpe kommer att vara att jag vill ha 100 000 kronor som minsta buffert på ett konto med ränta. Detta täcker cirka fem månader av ett år om man skulle bli sjuk eller helt enkelt känner att man inte orkar med det arbeta man har just i detta nu. Målet är rimligt anser jag då jag planerar att spara cirka 11 000 varje månad till aktieinvesteringar och sparande.
Min andra stolpe gäller mina utdelningar. Jag vill komma upp över 10 000 kronor i utdelningar detta år. Detta är ett rimligt mål anser jag då förra året inte bidrog med särskilt höga eller många utdelningar på grund av pandemin.
Min tredje stolpe kommer att vara att portföljen ska öka i värde med 50 000 kronor detta år. Detta kommer även detta vara ett rimligt mål med tanke på att man kan tänka 25% plus i värde på det som portföljen startar året med samt att jag kommer att sätta in pengar och det kommer komma in utdelningar.
Om ett år vet vi om jag klarade mina mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar