Portfölj

fredag 17 december 2021

Hur kom det sig att jag började med aktier?


För några år sedan träffade jag en kille, som senare kom att bli min make, som höll på med aktier för att han inte kände att han skulle få tillräckligt med pension senare i livet. Han var dessutom väldigt intresserad av aktier och ekonomi samt en klippa på matematik. Under ett antal veckor och månader satt jag ofta bredvid då han analyserade och pratade om olika företag och läste av kurserna på de olika aktiemarknaderna. När jag sedan suttit på den berömda avbytarbänken ett tag frågade jag honom vad det skulle krävas för att jag också skulle kunna hålla på jag också. Han svarade som förväntat att det behövs ett kapital och sedan var det bara att köra på. Sagt och gjort, jag investerade 10 000 kr i olika aktier som jag trodde på och visste vilka det var och sedan var jag igång. 

Jag har nu hållit på med aktier i lite över tre år och gjort en vinst på snart 200 000 kr. Jag är nöjd med utvecklingen och jag kommer att fortsätta lång tid framöver. För mig har aktierna hjälpt mig att förändra ett  köpberoende som tidigare inte var positivt för mig. Jag kunde köpa både garn, böcker och annat och ibland flera av samma för att det var ju bra att ha. Nu lägger jag det beroendet och de pengarna på aktier och kan på så sätt slå två flugor i en smäll genom att jag stillar mitt köpberoende samt att jag ser en utveckling av de investerade pengarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar