Portfölj

måndag 25 maj 2020

Stödmatning


Eftersom våren har varit så pass kall och värmen har lyst med sin frånvaro var jag i helgen tvungen att stödmata mina bin. Bin flyger som jag tidigare nämnt när det är mer än 10 grader Celsius ute och om det inte är det stannar de i kupan. En förutsättning för att bina ska överleva om det är kallt ute och de väljer att stanna i kupan är att det finns mat till dem allesammans. Detta kan vara svårt att avgöra men om man inte hittar foder som räcker till sammanlagt en hel ram bör man stödmata på en gång. Väljer man att avstå från stödmatandet kan man drabbas av någon eller båda av dessa konsekvenser, antingen dör bina av svält eller också väljer de att svärma. Inget av dessa alternativ är något som man som biodlare vill drabbas av. Därför valde jag att hjälpa dem lite på traven för att de skulle klara sig en stund till i väntan på det vackra vädret. Vad matade jag då med? Jo, jag matade med florsocker som jag blandade med vatten till konsistensen av en snöboll. Snöbollen placerade jag sedan i den översta sargen direkt under täckplasten och taket. Därefter är det bara att hoppas på att bina överlever tills det vackra vädret återvänder och de kan ge sig ut på nyutsprungna vårblommor. Det finns vårblommor som blommar för fullt men temperaturen har som sagt inte varit på binas sida. Hoppas att de kan ta sig ut denna vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar