Portfölj

torsdag 7 maj 2020

Mitt största innehav

Mitt största innehav ligger i Mips. Jag har investerat runt 20000 kr i detta bolag och det är ett av de bolag som jag investerade i först. De har funnits med i min portfölj från dag ett. Mips är ett bolag som tillverkar hjälmar med ett särskilt system som skyddar våra hjärnor på ett effektivt sätt. Deras idé går ut på att när vi krockar, ramlar eller kraschar utsätts hjärnan för en rotationsrörelse som töjer ut vävnaden i och runt våra hjärnor. Mips har hittat ett sätt som minskar rotationerna vid olyckor och som på så sätt skyddar våra hjärnor. I en vanlig hjälm skyddar hjälmen mot det direkta slaget som kommer av att man ramlar eller krockar. I en hjälm med Mips system så roterar insidan av hjälmen på ett sådant sätt att hjälmen absorberar rotationen och rörelsen som kommer från olyckan och lyckas på så sätt minska rotationen på själva hjärnan. Detta har visat sig vara en mycket effektiv lösning och numera finns Mips system i flertalet hjälmsorter inom flertalet sporter. Då fler branscher blir medvetna om potentiella effekter på hjärnan kommer Mips systemet att öka i efterfrågan. Det gör att jag tolkar Mips som ett bolag som har framtiden för sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar