Portfölj

onsdag 2 mars 2022

Målet på en halv miljon

 



För inte så länge sedan var jag extremt nära att nå en aktieportfölj med ett värde på en halv miljon kronor. Avanza har delmål på sin sida med staplar som fylls i för olika mål, exempelvis 250 000, 500 000 och så vidare. Sedan kan man fylla i egna mål som till exempel pensionen eller huset. Jag har fyllt i för pensionen och satt ett mål för när jag kan säga hejdå till mitt jobb, i detta mål är allt sparande jag har inräknat bland annat min aktieportfölj. Jag var så nära att portföljen skulle nå den där roliga gränsen det var enbart några tusenlappar och jag förväntade mig att se detta mål avbokat på Avanzas sida dagen efter då jag loggade ut. Detta hände inte utan istället vände börsen helt åt andra hållet. Det startade med MIPS och sedan har det fortsatt utför tyvärr. Detta kan göra att man drabbas av panik och att man känner att det är bäst att sälja hela rasket. Detta tror inte jag är lösningen utan jag är övertygad om att man behöver is i magen och att man ska sitta snällt i båten för det måste vända snart igen.

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Jag har läst flera av dina äldre inlägg och du verkar var en klok och företagsam kvinna. Biodling och sock/mösstickning är bevis på detta. Vad har de gemensamt? man kan få stick av bägge :-)
    Ok, då lig humor men nu till det jag tänkte skriva och det var din fråga som egentligen redan är besvarad av dig själv. Du VET att det är en dålig ide att sälja av aktier nu när en bred nedgång redan är ett faktum. Det är jobbigt för alla investerare men din portfölj skvalrar om att du har satsat på väldigt fina bolag, alltså ingen ide att oroa sig i onödan. Aktiepris är en sak, hur bolaget presterar är en helt annan. Du har bra bolag, var trygg i det.
    Själv är jag mer som en struts som skärmar av mig från omvärlden när det är bred nergång. Jag köper aktier ändå oavsett om det är en lugn sommarkväll eller om det stormar i december (metaforiskt sett mot börsen) Om du kan hålla dig och inte sälja kommer du att gå oerhört stärkt ur denna krisen och på köpet så vet du hur du ska agera nästa gång det dyker.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PP!

      Tack för din kommentar och tack för ditt skämt, det var riktigt roligt :-)
      Ja jag vet att det bästa är att sitta lugnt i båten och invänta vändning. Det är så jag har överlevt hittills och så jag tänker att jag ska överleva framöver. Jag är på väg in i en period där jag tänker fylla på depåerna.
      Gillar din strutstaktik! Ska testa den jag med, fortsätta handla oavsett väder.

      Mvh
      MM

      Radera