Portfölj

tisdag 23 november 2021

Utdelningar



Utdelningarna under förra året uteblev i många fall på grund av den pandemi som fortfarande idag härjar i världen. Ett antal har dock letat sig tillbaka och det är vi nog många som är glada för. Jag hade som prognos för 2021 att få in cirka 8800 kr och jag har hittills fått in 6600kr. Jag tror att jag får vara nöjd om jag kommer upp i 7000kr innan klockan slår tolv den 31 december. Jag kommer att få minst 14 utdelningar till innan året tar slut och då behöver jag få cirka 30 kr per utdelning för att nå 7000kr. Jag får vänta och se hur det går. 

För att kunna leva på enbart utdelningarna behöver utdelningarna uppgå till 240 000kr per år. Jag har en bit kvar att vandra för att nå detta. Men om man tittar under de år jag har aktiesparat så har jag ökat mina utdelningar med 3900%. Första året fick jag 165kr och räknat fram till idag har jag som nämnts fått 6600kr. Jag behöver göra ytterligare en ökning med 3900% för att nå målet på 240 000kr. Det kan verka omöjligt men i takt med att jag investerar pengar kommer även utdelningarna öka. Jag håller tummarna för att denna ökning kommer ske inom en snar framtid så att jag kan lämna mitt hamsterhjul och göra roligare saker.
Hur har det gått för er i år?

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Hittade precis till din blogg! Du har en spännande och förhoppningsvis väldigt rolig resa framför dig. Att vara långsiktig är inte alltid så lätt och man agerar ofta lite för snabbt men du kommer att lyckas bara du har lite tålamod. Kloka beslut och ingen panik när det går ner, läs investeringsböcker och vettiga bloggar så blir det bra, jag lovar.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Vad kul att du hittat min blogg.
      Jag hoppas på att det ska bli en spännande och intressant resa jag har framför mig.
      Jag ska ta till mig dina råd om att läsa böcker och bloggar. Sedan får jag bara sitta lugnt ner i båten.

      Radera