Portfölj

måndag 11 maj 2020

Att titta på saker utanför budget


Det finns få saker som är så korkat som att titta på saker som är utanför budget. Det kan vara alltifrån den där jackan, den där nya mobilen eller som i mitt fall det där huset. Man vet att man bör hålla sig inom sin budget för att om man går utanför den kommer man att bli besviken för att man inte kan få det man har titta på. Just detta hände mig denna helg. Jag åkte och titta på ett hus som är precis inom min budget men som egentligen skulle ses som lite för dyrt. Att slå till på detta hus skulle göra att jag skulle få sänka min standard rätt rejält den första tiden och mycket av min lön skulle gå till att amortera och att betala av på det lån jag måste ta för att kunna skaffa huset. Jag visste att när jag åkte till huset så skulle jag tycka om det och vilja ha det. Jag skulle med andra ord skjuta mig själv i foten och på så sätt bli besviken över utfallet om att rationellt sett borde jag inte köpa detta hus. Problemet var ju att det var perfekt. Allt jag ville ha och allt jag letat efter i så många år. Det stod där och det var just så perfekt som jag hade tänkt mig. MEN det är lite för dyrt och det är en lite för stor risk att hoppa på denna dröm. Så mitt tips idag är att stanna inom budget oavsett vad det gäller för annars blir man väldigt besviken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar