Portfölj

tisdag 2 februari 2021

Vinstskatt

 Nu när jag sålde min lägenhet och köpte mitt hus kan man tro att alla pengar man får in vid en försäljning går direkt in i det nya boendet. Detta kan jag meddela att så är inte fallet. Det du måste göra vid en försäljning är att du måste betala vinstskatt. Det kan verka självklart för vissa men det är inte självklart för alla har jag märkt då jag pratat med kollegor. 

Det fungerar alltså på det sätt att då man säljer sin bostad måste man betala 30% i vinstskatt på vinsten man gör vid försäljningen. Det finns dock en möjlighet att begära uppskov på skatten i upp till fem år om man önskar det. Detta är något som jag har valt att göra, och då kan man undra varför jag gör det. Jag gör det för att om man räknar med inflation under fem år kommer denna att påverka eller "äta upp" pengarna och med det menar man att pengarna som idag är värda exempelvis 100 kr kommer inte vara värda detta om fem år, värdet på pengarna kommer att vara mindre. Detta kommer jag utnyttja i och med att jag begär uppskov, min skatt kommer inte längre att vara värd det de är värda idag utan det kommer att finnas en värdeminskning att ta hänsyn till. Vad ska jag då göra med den vinstskatt jag inte kommer att betala i dagsläget? Jag ska lägga dem på ett sparkonto med ränta och investera en del av dem för att på så sätt tjäna lite mer på min bostadsförsäljning än jag redan gjort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar