Portfölj

tisdag 26 januari 2021

Att göra en budget

 När ett nytt år kommer kan det vara bra att både titta bakåt på det som har varit samtidigt som det är viktigt att också titta framåt. Detta är särskilt viktigt då man har med sin ekonomi att göra anser jag. När jag tittar och planerar min ekonomi gör jag detta utifrån en satt budget för året och när sedan året har passerat kan jag utvärdera hur min budget stått sig under året. Detta gör jag gärna med hjälp av Excel eller liknande program. Men vad ska egentligen finnas med i en budget kan man då undra, detta är vad jag har med.

-In (Lön, utdelningar m.m)
-Spar
- Mat
-Boende
-Transport
-Avgifter (Fackavgift, välgörenhet och liknande)
-Mobil
-CSN
-Kläder
-Biodling
-Övrigt

Här kan man då undra varför jag har en post som heter spar, detta är därför att jag anser att man ska budgetera för ett sparande som alltid kommer ske och inte enbart händer sporadiskt. Om man ska kunna hålla budget är det sedan viktigt att man antecknar sina utgifter för att man senare skall kunna se hur mycket pengar som går till respektive post i förhållande till det man har budgeterat. Mitt råd är försök att hålla er till budgeten så att ni får pengar över till roligare saker i livet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar