Portfölj

torsdag 21 januari 2021

En av flera nya bisysslor

 


Tillsammans med mitt nya hus fick jag fyra stycken höns. Närmare bestämt 2 hönor och två tuppar. Dessa har nu blivit en ny bisyssla som pågår alla dagar under året till skillnad från biodling som har paus under vinterhalvåret. Hönsen är av sorten Hedemora och räknas som en av de svenska lantraserna och dessa är med i den så kallade genbanken. Det innebär att mina höns finns till för att hjälpa till att bevara den svenska traditionen och ett kulturarv. Hedemora höns är en av de vanligaste raserna att ha av de svenska lantraserna då de är tåliga, trevliga och lättskötta.

Jag har nu börjat fundera om jag kan få dessa höns att bära sig själva rent ekonomiskt och kommit fram till att det kan de om jag får in några fler hönor i flocken som kan lägga ägg. Min hönsras lägger  cirka 200 ägg var om jag sköter dem väl och man kan sälja sina ägg för fyra kronor styck. Vilket skulle kunna innebära att hönorna kan bära sig själva. Det är i alla fall en förhoppning jag har.
Jag meddelar lite längre fram hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar