Portfölj

torsdag 14 januari 2021

Ett steg framåt eller två steg bakåt

I september var jag ute i det fina vädret för att åka och titta på ett hus utan tanke på att jag skulle köpa hus just där och då. Jag var mest ute efter en utflykt i det vackra vädret. När jag sedan parkerar bilen inser jag att huset var bättre än väntat och efter att ha gått omkring i omgivningen var jag såld. Det slutade med att jag köpte huset och flyttade in under slutet av året. 

Att köpa hus är inget man skall göra på ett infall och det gjorde inte jag heller. Jag har varit på jakt efter ett hus under en längre period men jag var just där och då inte inne i aktivt husletande. Jag hade ett lånelöfte, en kalkyl och en värdering på mitt dåvarande boende. Allt var i sin ordning för att kunna genomföra ett köp av denna storlek. Det var också anledningen till att jag kunde ta ett snabbt beslut när detta hus dök upp. Trots att jag hade alla saker i ordning känns det ibland som att jag inte tagit ett steg framåt utan två steg bakåt. Anledningen till det är att jag amorterade duktigt på mitt tidigare boende och jag var stolt över att ha fått ner lånet med så pass mycket som jag hade. Nu stod jag helt plötsligt med ett mycket större lån och dessutom ett hus som ju måste underhållas. Den buffert jag tidigare hade la jag i huset och mitt nya sparande kommer att bestå i att skapa en buffert för framtida reparationer av huset. Det kan ibland kännas som världens största misstag att skuldsätta mig på detta sätt.
När jag sedan ser bortom den stora investering som ett hus faktiskt är och alla de pengar som har gått åt till köpet ändrar jag mig. Jag tycker inte att detta enbart är ett steg framåt utan ett hopp framåt. Att köpa  hus var absolut rätt och jag är stolt och nöjd över att jag rodde detta i land. Jag anser att kvaliteten på det liv jag får chansen att skapa kommer att överväga nackdelarna med lån, räntor och amorteringar. Jag kommer kunna utveckla min biodling samt starta en hel del andra projekt som skall hjälpa mig att på sikt bli ekonomiskt oberoende. Man måste våga för att vinna som klyschan säger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar