Portfölj

torsdag 16 april 2020

Bortsett från FIRE vart är jag på väg?



Målet med aktier och sparande för min del är att nå FIRE (Financial Independence Retire Early). Kort och gått att få pensionera mig och leva på avkastning och räntor på det jag sparat och investerat. Då kan man fråga sig är detta det enda jag siktar på och går och väntar på? Att få pensionera mig? Det finns två svar egentligen, det är ja och det är nej.
Ja för att det är vad jag vill och vad jag siktar på att uppnå för att få lägga tid på det jag finner livskvalitet i.
Nej jag har inte enbart satt målet att nå FIRE, jag har även satt målet att kunna leva om det är rätt uttryckt. Det jag menar med att leva är att uppgradera boendet och kunna gå ner i tid på jobbet. Dessa två saker hjälper mig att känna att jag kan leva mitt liv i väntan på att gå i pension 100%.
Det är viktigt att inte enbart haka upp sig på pensionen utan jag tror att det är viktigt att ha delmål som gör det kul att leva också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar