Portfölj

onsdag 29 april 2020

Två olika sparande

För att nå mitt mål så behöver jag spara, och jag behöver spara mycket. Ungefär 6 000 000 kr för att nå FIRE, vilket är mycket pengar. Jag har valt att spara på två olika sätt för att på det viset få till rätt summa i slutändan.
Mitt första sparande är i mina aktier som ni kan hitta under fliken portfölj. Det är en form av investering som med tiden ska växa till något riktigt stort och bra.
Mitt andra sparande är ett sätt som de flesta människorna tillämpar, nämligen ett sparkonto. Jag har valt att flytta mitt sparkonto bort från de stora bankerna som inte ger någon ränta och in på ett konto som ger ränta. Just nu har jag en ränta på 0,65% och den har ibland varit uppe på 0,75%. Det kanske låter som väldigt lite ränta men det är pengar det med. Pengarna ligger på kontot i väntan på att jag behöver dem och under tiden så växer de sakta. Jag använde en del av pengarna från detta konto nu när det var en nedgång på börsen, men nu håller jag på att fylla upp det jag tog ut. Jag sätter in 6000 kr i månaden på detta konto och sedan går ytterligare 3000 kr till aktieköp. Sammanlagt går 9000 kr till mitt sparande varje månad. Jag tycker att det är bra att dela upp sparandet på detta sätt eftersom jag tror att det alltid är bra att ha lite kontanter "löst" om det sker något man inte räknat med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar