Portfölj

tisdag 3 mars 2020

Bisyssla del 1

Det är säkert många som precis som jag tycker att det är spännande att få in lönen på kontot varje månad. Det är säkert också många som precis som jag tycker att det är mycket ledsamt att se mycket av pengarna försvinna lika fort som de kom in. Att ha fasta avgifter är en del av att vara vuxen.
Jag har länge funderat över hur jag ska kunna få ett extra tillskott i kassan för att på så sätt underlätta min resa mot friheten. Jag har gjort som många andra säkert testat att sälja saker som jag inte längre behöver. Det räcker en bit av vägen.
Vad jag också har gjort är att jag har en bisyssla. Vilket i detta fall är just det, en bisyssla, jag är nämligen biodlare. Nu var inte huvudtanken att jag skulle tjäna pengar på min biodling utan det kommer som en extra bonus. Jag valde att börja odla bin eftersom jag läser, ser och hör att våra små pollinerande vänner så som bin och humlor håller på att dö ut. Jag ville alltså försöka att rädda världen på det sätt jag kan. Sagt och gjort anmälde jag mig till en kurs som var super kul, intressant och mycket lärorik. Jag fick en mentor, det vill säga en äldre mer erfaren biodlare som hjälte mig under det första året och jag fick mina bin och jag fick titeln biodlare.
Jag har för närvarande två kupor med förhoppning om att jag snarast möjligt kommer kunna sätta upp fler. Dessa kupor ligger i vintervila när detta skrivs.
Jag producerade, (eller mina bin producerade) 30,8 kg honung förra året och jag sålde honungen i 500 grams burkar för 100 kronor styck. Med lite enkel matematik sålde jag 60 burkar för 100 kronor och fick alltså in 6000 kronor. Detta tillskott i kassan var självklart välkommet men detta år gick ut på att gå plus/minus noll vilket jag nästan uppnådde, gick tyvärr lite minus då jag var tvungen att stödköpa honungsburkar eftersom jag fick mer honung än vad jag räknat med. Detta år hoppas jag på att jag ska gå plus och dessa pengar kommer då först och främst fortsätta finansiera biodlingen men överskottet ska in i min aktieportfölj. 
Denna bisyssla hjälper inte bara mig på min resa mot frihet, den gör också en stor insats för vår vackra natur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar