Portfölj

måndag 16 mars 2020

Idag lärde jag mig något nytt


Idag när jag satt och tittade på börsen på lite olika sidor dyker det upp en nyhetsuppdatering om att börsen i USA har stängt. Jag var tvungen att titta flera gånger för att se om jag hade läst rätt och det hade jag. Börsen i USA har stängt.
Jag fann det mycket konstigt att man bara kan stänga börsen sådär och var tvungen att ta reda på mer. Enligt inlägget skulle det vara stängt i 15 minuter och sedan öppna igen. Fundersam som jag var över att denna stängning enbart skulle vara i 15 minuter hittade jag till slut vad jag letade efter, en förklaring.
Tydligen  använder sig USA av något som kallas circuit breaker som utgår ifrån indexet S&P 500. Det är olika steg där steg 1 är då New York börsen drar i nödbromsen om börsen faller mer än 7 % under en dag. Gör den det stänger den under en kvart och sedan öppnar de igen och fortsätter den falla mer än 13% når vi steg 2 och då stängs börsen ytterligare 15 minuter. Därefter nås steg 3 och det är om börsen faller mer än 20 % då stänger de börsen helt den dagen. Det är en form av säkerhetsåtgärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar