Portfölj

torsdag 5 mars 2020

Hur ska jag beskriva min portfölj?


När jag funderar på min portfölj och hur jag skulle beskriva den kan jag inte ge ett rakt svar. För helt ärligt har jag lite svårt att definiera den. Om jag nu ska försöka så skulle jag nog säga att jag har en blandning av tillväxtaktier och utdelningsaktier.
Utdelningsaktierna finns där för att jag samtidigt som aktierna ökar i värde skall kunna få ut lite pengar av företagets vinst som jag sedan kan återinvestera och på så sätt skaffa mig en bra hävstång utan att behöva investera mer pengar än de jag redan har satt i rullning. Sedan investerar jag varje månad med nytt kapital i alla fall men det är alltid kul då jag fått tillräckligt med utdelningar för att sedan kunna köpa ett antal aktier fler än vad jag tänkt från början.
Tillväxtaktierna är för just det, tillväxt. Det är företag som jag tror kommer att utvecklas i en positiv riktning i framtiden och som jag vill vara med och satsa på. De aktierna delar ofta ut viss utdelning de med men deras huvudsakliga syfte är att öka i värde. Delar de ännu inte ut utdelningar kan man tro att de kan komma att göra i framtiden och då kan de vara värda att satsa på.

Exempel på utdelningsaktier i min portfölj

  • AT&T
  • SEB
  • Atlas Copco


Exempel på tillväxtaktier i min portfölj

  • Mips
  • Tomra
  • Walt Disney

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar