Portfölj

onsdag 11 mars 2020

Hur gör jag för att spara pengar?


Det låter ju toppen när man säger att man ska spara men hur gör man egentligen? Jag kan inte tala för alla andra människor hur de gör men jag tänker såhär för att spara varje månad.
Jag gör en budget varje år baserat på förgående års utgifter och anpassar den efter hur mycket jag tror jag kommer behöva i de olika posterna under varje månad. Viktigt här tycker jag är att man lägger in sitt sparande i budgeten och inte tänker att "jag sparar det som blir över". Hård fakta: Det blir inga pengar över. Människor har en egenhet att lyckas göra sig av med sina pengar då de får dem. Därför budgeterar jag mitt sparande och flyttar sedan bort dem fån mina konton som är kopplade till ett kort. Det gör jag för att då måste jag aktivt gå in och flytta tillbaka dem och måste därför fundera om det verkligen är värt det. Mina sparande pengar sätter jag in på ett sparkonto med ränta, vilket tyvärr inte finns hos min bank där lönen finns, för att få ut mesta möjliga av pengarna.
De poster jag har i min budget är: Boende, spar, transport, mat, mobil, facket, kläder, biodling, välgörenhet samt övrigt (t.ex presenter till de som fyller år eller bio). Pengar som jag utöver detta "får över" fördelar jag på sparande samt att jag låter en liten summa finnas kvar på mitt bankkort om planerade händelser sker.
Hur gör ni för att spara? Har ni också en budget att förhålla er till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar