Portfölj

onsdag 18 mars 2020

Hur gör man för att bli biodlare?


Om ni liksom jag tycker att det är viktigt att dra sitt strå till stacken när det kommer till miljö och att hjälpa till att få våra små pollinerade vänner att överleva kan man som jag tidigare nämnt bli biodlare. När jag valde att ta steget för att bli biodlare började jag med att titta på en sida som heter Allt om biodling ( https://alltombiodling.se/ )  för att jag skulle få en bild av vad det innebar att vara biodlare. I mitt fall kan jag säga att jag var helt fast efter några timmar på deras sida. De har filmer, tips och mycket annat nyttigt som kan vara bra att titta på. När jag sedan bestämt mig sökte jag reda på en biodlarförening som fanns nära mig och såg att de hade kurser för nybörjare. Det har de flesta föreningar så det är bara att söka där ni bor. Jag anmälde mig och fick sedan tillbringa fem spännande kvällar med att lyssna och prata om dessa små kompisar. När kursen var över hade jag fått beställa mitt material och även fått en mentor som själv var en erfaren biodlare som skulle hjälpa mig med min biodling det första året. Sedan var det bara att vänta tills våren kom och bina vaknade. När de väl gjort det fick jag komma och hämta bina som sedan placerades på ett noga utvalt ställe och sedan var de snabbt igång med att flyga runt i sina nya omgivningar. För mig var det varit jätteskönt att ha en mentor och jag lärde mig massor under mitt första år. Om du har funderat på att skaffa bin tycker jag inte att du ska tveka. Om inte annat kan du gå kursen och sedan bestämma om du vill ha bina eller om det räcker att utbilda dig för att öka dina kunskaper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar