Portfölj

tisdag 10 mars 2020

FIRE


FIRE står för Financial Independence and Retiring Early vilket är det jag skiktar på. Jag vill pensionera mig tidigt för att kunna ägna mig åt saker som betyder något för mig istället för att arbeta tills jag är 70 och då inte ha tid kvar att göra det jag vill.
Hur mycket behöver jag då för att kunna genomföra min plan?
Om jag fortsätter att investera i fonder och aktier och låter detta växa genom ränta på ränta effekt och tillväxt skulle jag behöva lite över 6000000 kr för att kunna pensionera mig.
Hur har jag då räknat? 
Jag tänker att jag har utgifter på cirka 20000 kr i månaden. Man brukar räkna på en värdeutveckling på 4% per år. Det jag sedan måste göra är att multiplicera min årsinkomst med värdeutvecklingen och sedan multiplicera med 25. 
I mitt fall blir det så här 20000x12=240000 vilket årsinkomsten jag behöver.
240000x1,04=249600 kr med värdeutveckling på ett år. 
249600x25=6240000 kr för att bli ekonomiskt oberoende.
Sedan måste vi tänka på att vi får ränta på ränta effekt på detta vilket gör att jag behöver lite närmare 6000000 kr för att kunna sjösätta min plan. 
Hur ser det ut för er? Hur mycket behöver ni för att nå FIRE?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar